Βραχιολάκι μας ενημερώνει για την παραμονή μας κάτω από τον ήλιο

Πέμπτη, 27 Σεπτέμβριος 2018 20:16 | E-MAIL ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Βραχιολάκι μας ενημερώνει για την παραμονή μας κάτω από τον ήλιο

Βρήκαν ένα νέο τρόπο για να προφυλλάσσουν από τις επιβλαβείς συνέπειες του ήλιου. Ένα βραχιολάκι εμφανίζει χαμογελαστές ή κατσουφιασμένες φατσούλες, σηματοδοτώντας την έκθεσή μας στις ακτίνες UV.
Το βραχιόλι είναι χάρτινο, τυπωμένο με φωτοευαίσθητο στην υπεριώδη ακτινοβολία μελάνι (δρα σαν αισθητήρας) και οι ερευνητές το έφτιαξαν για να μας κρατάει ασφαλείς στον ήλιο.
Οι διαφορετικές εκφράσεις εμφανίζονται διαδοχικά, καθώς αυξάνεται η έκθεση στην υπεριώδη ακτινοβολία, προσφέροντας έναν τρόπο μέτρησής της.
Μάλιστα η ερευνητική ομάδα έχει φτιάξει διαφορετικές εκδόσεις του ίδιου βραχιολιού για διαφορετικούς τόνους δέρματος - κάτι που είναι σημαντικό, δεδομένου ότι το πιο σκούρο δέρμα μπορεί να ανεχθεί μεγαλύτερη έκθεση σε UV πριν από τη βλάβη και απαιτείται μεγαλύτερη έκθεση για την παραγωγή βιταμίνης D.
Επιπλέον το βραχιόλι - αισθητήρας μπορεί να ανταποκριθεί στα διαφορετικά επίπεδα των συστατικών της υπεριώδους ακτινοβολίας - ενώ η UVA ακτινοβολία θεωρείται ότι προκαλεί γήρανση του δέρματος και ρυτίδες, είναι κυρίως η UVB που προκαλεί ηλιακό έγκαυμα και οδηγεί σε καρκίνο του δέρματος.
"Είμαστε πάντα ανήσυχοι για το αν εκθέτουμε τον εαυτό μας πάρα πολύ στον ήλιο και αν υπάρχει πιθανότητα να πάθουμε καρκίνο του δέρματος, καταρράκτη, φωτογήρανση ή άλλες δερματικές παθήσεις. Αλλά, εάν δεν εκθέσουμε αρκετά τον εαυτό μας στον ήλιο, υπάρχει ο κίνδυνος να έχουμε ανεπάρκεια βιταμίνης D", δήλωσε ο καθηγητής του Πανεπιστημίου RMIT στην Αυστραλία, Vipul Bansal, επικεφαλής της μελέτης.
Τα μετεωρολογικά δελτία συχνά αναφέρουν δείκτη υπεριωδών ακτίνων, για να δίνουν μια εικόνα για την υπεριώδη ακτινοβολία, αλλά δεν λένε στους ανθρώπους εάν τα επίπεδα έκθεσής τους είναι ασφαλή.
Όπως αναφέρει το περιοδικό Nature Communications, οι ερευνητές αντιμετώπισαν το ζήτημα δημιουργώντας μια φθηνή συσκευή, βασισμένη στο φωσφομολυβδαινικό οξύ ή ΡΜΑ. Αυτή η ουσία μετατρέπεται από άχρωμη σε μπλε, παρουσία γαλακτικού οξέος και ακτινοβολίας UV.
Στη συνέχεια χρησιμοποίησαν αυτό το μείγμα γαλακτικού οξέος και ΡΜΑ ως μελάνι, για να ζωγραφίσουν τέσσερα "αόρατα" πρόσωπα σε χαρτί.
Διαπίστωσαν ότι αυτό το μελάνι μετατρέπεται σε πιο σκούρο μπλε χρώμα κάτω από την UVB ακτινοβολία, πράγμα που σημαίνει ότι, όσο υψηλότερη είναι η αναλογία UVB στο ηλιακό φως σε ένα άτομο, τόσο πιο γρήγορα ο αισθητήρας θα δείξει 100% δόση υπεριώδους ακτινοβολίας.
Η επιστημονική ομάδα ελπίζει ότι το βραχιόλι - αισθητήρας θα κυκλοφορήσει στην αγορά σε έναν χρόνο και θα κοστίζει μόλις 55 πέννες.