Επιστήμονες εξηγούν γιατί ο περιορισμός των θερμίδων καθυστερεί τη γήρανση

Δευτέρα, 09 Ιούλιος 2018 20:42 | E-MAIL ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Επιστήμονες εξηγούν γιατί ο περιορισμός των θερμίδων καθυστερεί τη γήρανση

Επιστήμονες από το Brigham Young University δημοσίευσαν έρευνα που δείχνει ότι η μείωση πρόσληψης θερμίδων επηρεάζει τη γήρανση μέσα σε ένα κύτταρο. Διαπίστωσαν ότι τα ριβοσώματα - ο κατασκευαστής πρωτεϊνών του κυττάρου – επιβραδύνονται όταν μειώνονται οι θερμίδες και ότι, με τη σειρά του, αυτός ο περιορισμός θερμίδων οδήγησε σε μεγαλύτερη και υγιεινότερη διάρκεια ζωής σε ποντίκια. «Όταν περιορίζετε την κατανάλωση θερμίδων, υπάρχει σχεδόν μια γραμμική αύξηση της διάρκειας ζωής», δήλωσε ο καθηγητής βιοϊατρικής του Brigham Young University και ο κύριος συγγραφέαςτης μελέτης John Price, προσθέτοντας ότι «ο περιορισμός προκάλεσε πραγματικές βιοχημικές αλλαγές που επιβράδυναν το ρυθμό γήρανσης».
Η έρευνα, που δημοσιεύτηκε στο Molecular & Cellular Proteomics, περιέλαβε τη μελέτη δύο ομάδων ποντικών, εκ των οποίων η μία είχε απεριόριστη πρόσβαση σε τρόφιμα, ενώ η άλλη κατανάλωνε 35 % λιγότερες θερμίδες, αλλά εξακολουθούσε να παίρνει όλα τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά. Τα ριβοσώματαεπιβραδύνθηκαν στην ομάδα σε την περιορισμένη δίαιτα, προφανώς επιβραδύνοντας παράλληλα την κυτταρική διαδικασία γήρανσης. Οι ποντικοί ήταν επίσης πιο ενεργητικοί. "Το ριβόσωμα είναι μια πολύ περίπλοκη μηχανή, σαν το αυτοκίνητό σας, και χρειάζεται περιοδικά συντήρηση για να αντικατασταθούν τα μέρη που φθείρονται ταχύτερα", ανέφερε ο Price. "Όταν τα λάστιχα φθαρούν, δεν πετάτε το αυτοκίνητοκαι αγοράζετε καινούργιο. Είναι φθηνότερο να αντικατασταθούν τα ελαστικά".
Και άλλες μελέτες έχουν δείξει μια σχέση μεταξύ λιγότερων θερμίδων και μεγαλύτερης διάρκειας ζωής, αλλά η έρευνα της ομάδας του Brigham Young είναιη πρώτη που δείχνει ότι η γενική πρωτεϊνική σύνθεση επιβραδύνεται και αναγνωρίζει το ρόλο του ριβοσώματος στη διευκόλυνση των βιοχημικών αλλαγών που επεκτείνουν την νεότητα. Τα ριβοσώματα χρησιμοποιούν περίπου το 10%-20% της συνολικής ενέργειας ενός κυττάρου για να δημιουργήσουν τις πρωτεΐνες που επιτρέπουν στο κύτταρο να λειτουργεί. Όταν τα ριβοσώματα επιβραδύνουν τη δουλειά τους, τους δίνεται περισσότερος χρόνος για να επισκευαστούν. Ωστόσο, πριν αρχίσετε να περιορίζετε τις μερίδες που καταναλώνετε, πάρτε υπόψη σας ότι οι ερευνητές υπενθυμίζουν ότι η έρευνα δεν έχει δοκιμαστεί στους ανθρώπους και ότι αποτελέσματα σε ποντίκια δεν μεταφράζονται πάντοτε με τον ίδιο τρόπο για το είδος μας. "Οι τροφές δεν είναι μόνο υλικά που πρέπει να καούν, είναι και ένα σήμα που λέει στο σώμα και τα κύτταρα μας πώς να ανταποκριθούν", δήλωσε ο Price. «Ασχολούμαστε με τους μηχανισμούς της γήρανσης, οι οποίοι μπορεί να μας βοηθήσουν να παίρνουμε περισσότερο επιστημονικά βασισμένες αποφάσεις για το τι τρώμε».

Του Ανδρέα Πετρουλάκη