Ολέθρια η παχυσαρκία και για τη δημιουργία αίματος

Πέμπτη, 28 Δεκέμβριος 2017 20:35 | E-MAIL ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Ολέθρια η παχυσαρκία και για τη δημιουργία αίματος

Νέα έρευνα αναδεικνύει την αρνητική επίδραση της παχυσαρκίας στη μακροχρόνια υγεία των αιμοποιητικών βλαστοκύτταρων.
Τη συσχέτιση της παχυσαρκίας με την κακή λειτουργία των αιμοποιητικών βλαστοκυττάρων, αποδεικνύει μελέτη που δημοσιεύτηκε στην Journal of Experimental Medicine. Ηέρευνα διεξήχθη από ερευνητές στο Ινστιτούτο Καρκίνου και Αίματος των Παιδιών του Cincinnati και βασίστηκε σε μεγάλο βαθμό σε δοκιμές με παχύσαρκα ποντικια. Η ανάλυση των στοιχείων έδειξε ότι η παχυσαρκία προκαλεί σημαντικές και επιβλαβείς μεταβολές στις περιοχές των αιματοποιητικών βλαστοκυττάρων, δηλαδή στο «εργοστάσιο» παραγωγής αίματος του οργανισμού μας.
"Έγινε πλέον κατανοητόότι το σημείο των αιμοποιητικών βλαστοκυττάρων αποτελείται από πολλά υποσύνολα κυττάρων", αναφέρει ο Damien Reynaud, PhD, κύριος ερευνητής της μελέτης. "Η διατήρηση αυτης της περιοχής υγιούς είναι απαραίτητη για την ανθρώπινη υγεία. Αυτό περιλαμβάνει τη διατήρηση της συγκέντρωσης πολυάριθμων αιματοποιητικών βλαστοκυττάρων που απαιτούνται για την παραγωγή αιμοκυττάρων που το σώμα χρειάζεταιγια να λειτουργεί σωστά".
Αν και εξακολουθεί να είναι ελάχιστα κατανοητό, η έρευνα δείχνει ότι η ηλικία και το περιβαλλοντικό άγχος μπορούν να μειώσουν την υγιή ποικιλία των κυττάρων στον μηχανισμό που παράγει αίμα. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει τη διατάραξη του σχηματισμού αιμοποιητικών κυττάρων αίματος, σύμφωνα με τον Reynaud και τους συνεργάτες του.
Η επιστημονική ομάδα αναφέρει ότι υπάρχουν σαφείς ενδείξεις που σχετίζουν την παχυσαρκία με τη μεταβολή της κυτταρική αρχιτεκτονικής της περιοχής των αιμοποιητικών κυττάρων και μειώνουν τη μακροχρόνια λειτουργία του. Οι δοκιμές σε παχύσαρκους ποντικούς δείχνουν ότι αυτά τα αποτελέσματα είναι προοδευτικά και ότι ορισμένες από τις βλαβερές συνέπειεςεξακολουθούν να υφίστανται ακόμη και όταν οι ερευνητές εξομαλύνουν το βάρος των ζώων μέσω διατροφικών ελέγχων.
Ο Reynaud και οι συνεργάτες του αναφέρουν ότι οι μεταβολές του συστήματος παραγωγής αίματος του σώματος φαίνεται να συνδέονται με την υπερβολική έκφραση ενός παράγοντα που ονομάζεται Gfi1 - ένα ρυθμιστικό γονίδιο που «λέει» σε άλλα γονίδια τι πρέπει να κάνουν. Οι ερευνητές σημειώνουν ότι οι καταπονήσεις στο σώμα προκαλούνται από την υπερβολική έκφραση της Gfi1 από την παχυσαρκία. Όταν συμβεί αυτό, προκαλείταιμια διαρκής μεταβολή του σημείου των αιμοποιητικών κυττάρων και μπορεί να προκύψει μια σημαντική βλάβη.
Κοιτάζοντας τον τρόπο ζωής
Οι ερευνητές αναφέρουν ότι η μελέτη τους παρέχει επίσης τη βάση για να διερευνηθεί πώς οι επιλογές τρόπου ζωής, όπως η διατροφή, μπορούν να επηρεάσουν διαρκώς τον σχηματισμό αίματος και πως μπορούν να συμβάλλουν στην ανάπτυξη του καρκίνου του αίματος.
Τα αιμοποιητικά βλαστοκύτταρα είναι ένα σημαντικό εργαλείο για τη θεραπεία της λευχαιμίας και άλλων ασθενειών του αίματος. Η μελέτη εγείρει ερωτήματα σχετικά με τη χρήση αιματοποιητικών βλαστικών κυττάρων που απομονώνονται από παχύσαρκους ανθρώπους σε θεραπευτικές διαδικασίες μεταμόσχευσης.
"Λίγα είναι γνωστά για το πώς η παχυσαρκία στους δότες μυελού μπορεί να επηρεάσει την ποιότητα των αιματοποιητικών βλαστοκυττάρων", εξηγεί ο Reynaud. «Θέλουμε να κατανοήσουμε καλύτερα τις μοριακές αλλοιώσεις στην παχυσαρκία για να προβλέψουμε τους πιθανούς κινδύνους που σχετίζονται με τη θεραπευτική χρήση των βλαστοκυττάρων που απομονώνονται από τους παχύσαρκους δότες», συμπληρώνει.

Του Ανδρέα Πετρουλάκη